Ett nytt sätt

Jag har en del saker jag behöver få gjorda. En del saker är viktiga, andra lite banala nästan. Men ändå sånt jag vill få gjort. Larv och allvar blandat.

Jag har haft svårt för att få vissa av sakerna gjorda. En del saker har jag försökt få gjorda i flera år. Patetiskt och förståeligt samtidigt. På en gång.

Men så kom jag på en sak. En grej jag vill ha. En helt onödig sak som jag verkligen inte behöver och knappt kan försvara att jag vill ha. Lite dyr men inte så dyr att jag blir hemlös på grund av obetald hyra. Inte ens så dyr så att jag behöver hoppa över ett endaste mål mat. Dyrare i samvetet än i plånboken om du förstår hur jag menar.

Och så kom jag på att om jag gör en lista på skitjobbiga saker som jag måste göra före ett visst datum, då får jag köpa den där grejen.

Så jag gjorde en lista.

Den är rätt mastig.

Ingen lek.

Det står inte ”Baka en sockerkaka och ät upp den” precis. Nä, jag får ta i. Både fysiskt och psykiskt.

Jag har börjat beta av. De tyngsta grejerna är långt ifrån avbockade. Jag har bara börjat.

Idag t ex. Städade av hela balkongen. Har rensat bland alla grejer i badrummet. Smink, krämer, nagellack, ögonskuggor. Det jag inte vill ha mer har jag slängt. Kvar är det jag använder. Inget mer.

Detta tog mig halva dagen. Och jag kände mig så nöjd. Känner. Känner mig nöjd.

Men när jag skulle pricka av allt på listan blev jag lite snopen. Badrummet och balkongen hade jag visste glömt att ta med på listan.

Onödigt arbete som ändå gjort mig så nöjd.

Även om dagens arbete inte lett till ett enda kryss.

Och jag står fast vid det jag sagt så många gånger förut. Att det ofta känns som att man har fler saker när man rensat och fått färre. Att veta exakt vad man har och bara äga det som används får en att känna sig rik. Favoriterna försvinner lätt i vimlet annars.

Nu är det köpstopp som gäller. En av punkterna innebär köpstopp. Och det känns skönt. Jag har sagt upp alla reklammail. Avslutat mailregnet från Lindex, H&M Åhléns och alla andra som mailar mig en gång om dagen och vill att jag ska köpa nått. Och vilken befrielse det är. Jag slipper säkert tio mail om dagen som skriker ”KÖÖÖÖP!”.

För jag ska inte ha nått. Jag har så jag klarar mig.

Och jag ska klara den här utmaningen som jag gett mig själv.

Jag ska minsann visa.

Mig själv.

One thought on “Ett nytt sätt

  1. Heja dig! Verkligen heja dig!
    Jag har också tröttnat på köpmailen. Och på alldeles för mycket köpreklam på instagram. Så jag avföljer och gör om. Listor är bra. Ett måste för mig för att jag ska klara av en klar syn på saker och ting. Jag rensar garderober och klädkammare och allt. Mer luft att andas på något sätt.

Kommentera

