Kränkt punkt nu

Igår handlade vi på Willys i vår stad. Vi ”blippade” som vi alltid gör på Willys. En del säger att de scannar. Vi säger att vi blippar. På grund av att det låter så.

Vi handlade tre stora kassar med varor. När vi kom till kassan hittade jag en billig DVD i ett ställ. Jag blev sugen på att se filmen och tänkte att den var ju lätt värd 59 stålar.

När jag blippade filmen sa blipparen att kassapersonal måste tillkallas. Jag suckade och tänkte att detta skulle bli min död eftersom jag redan vid mjölkdisken börjat att svälta ihjäl.

Vi gick sen till betalstationen och satte i vår blippare. Och maskinen lyste rött och sa att personal var på väg.

Och jag tänkte att allt stod rätt till eftersom blipparen sagt att personal måste tillkallas. Och nu var ju personal just tillkallad. Precis som det skulle vara.

En arg man som jobbar på Willys (som är väldigt bekant eftersom vi handlar där typ jämt!) rusade fram till oss och skrek att nu blir det delavstämning. (För dig som inte är en blippare kan jag berätta att det betyder att de kollar X antal varor för att se om man betalt dem eller inte). Jag tänkte lite att det hade varit trevligt om han typ sa ”hej” innan han började gapa och riva bland våra saker.

När han kollat typ 10 saker skrek han med hög och otrevlig röst att vi missat att scanna en sak. Jag svarade med lugn och lite frågande röst ”Ja… det är ju filmen…”.

Han skakade på huvudet och sa att jag måste scanna allting. Jag sa att jag hade scannat den och han sa att jag omöjligt kan ha gjort det.

Jag visade honom hur allt gått till, visade hur jag scannat och han skrek ”Men det är fel! Du ska scanna på framsidan! ALLT SKA SCANNAS PÅ FRAMSIDAN!!!”

Va?

Det visade sig att filmen hade två streckkoder och jag hade använt den som var fel.

Jag förklarade det.

Han skrek igen att man alltid scannar varor på FRAMSIDAAAAN. Och menade att jag inte tänkt betala för filmen.

Jag förklarade igen. Och sa att jag hört vad han sagt och att jag minsann aldrig kommer att göra om detta förskräckliga misstag igen.

(Kan hända att jag att sa det sista lite syrligt och ironiskt.)

Då suckade han så att hela butikskedjan hörde det. Från Kalix till Trelleborg. Sen skrek han att ”NU FÅR JAG GÖRA EN HELAVSTÄMNING PÅ ER!!! KOM MED HÄR!!”

Så fick vi gå till en kassan och lägga upp allt på bandet och betala på vanligt sätt.

Jag bad en bön om att vi inte skulle ha råkat missa någon vara och jag är helt hundra på att han bad en bön för motsatsen.

Vi hade inte missat nått mer och han fräste vad vi skulle betala. Vi sa inte tack över huvud taget och han ännu mindre.

Jag har aldrig blivit så kränkt i en mataffär.

Och man har väl inte stulit nått förrän man kommit ut ur butiken? Och det hade vi ju inte.

Jag ångrar nu att jag inte skällde ut honom. Och berättade för honom att jag aldrig blivit så otrevligt behandlad i en butik förut.

När jag berättade detta för en kollega sa hon att det aldrig är för sent att tala om att man är upprörd över att ha blivit illa behandlad.

Så. Jag måste nog tala om det för honom nästa gång vi handlar där.

Hade det varit en liten butik och han varit ägaren hade jag aldrig mer gått in där.

Nu känns det lite som att jag inte har så mycket val. Bor man på landet har man inte så många valmöjligheter.

Om jag inte väljer att flytta.

Men riktigt kränkt blev jag inte.

Annonser

5 thoughts on “Kränkt punkt nu

  1. Han borde få åka på charmkurs – fast det är osäkert om det skulle bita på en sån ohövlig skitstövel. Synd att ni inte kan bojkotta, men du kanske kan be att få tala med butikschefen?

  2. Dålig dag på jobbet…

    Du borde (om du orkar) skicka lite feedback till butiken så att dom slutar med otrevligt bemötande. Dit vill en ju inte gå igen…

    Ha en fin blippfri fredag!
    Kram!

  3. Herregud! Så där får man inte göra idag när konkurrensen är så stor. Man kan ju nästan inte gå in på ett apotek utan att gå ut med en ny bästa vän typ….
    Ni måste bli kompenserade! Och stort tack för fantastisk blogg! Lördagskram från lotta

  4. Hemma hos mig är vi också vana ”blippare” på både Ica och Willys. Jag har ALDRIG varit med om något liknande -någonsin!!!! Sådär får man inte bete sig mot kunder! Jag lider verkligen med er att ni inte har mycket val än att fortsätta handla där. Jag bor i en större stad, så jag kan lyckligtvis välja. Jag hade aldrig gått tillbaka efter det där. Däremot hade jag hört av mig till den arge karlens chef (eller högre upp i kedjan om så vore) och tagit ett rejält snack. Hoppas du också gör det, för det där var verkligen inte okej! 😦
    Kram på dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s