Knäckebröd

Fick recept på ett knäckebröd av en kollega.

Jag gick hem och bakade det och sen bestämde jag mig för att aldrig äta något annat knäckebröd i hela mitt liv.

Ungefär.

Och för att sprida detta som en löpeld genom världen gav jag bort en burk med ingredienserna i i helgen. Den som fick den här burken behöver bara tillsätta vatten, olja och sen strö lite salt över.

Så här får ni ett recept och ett presenttips i ett.

Jag känner mig som Leila.

Det är konstiga färger på bilderna men det är för att det var typ mitt i natten när jag tog dem. Så kan det vara ibland.

Världens godaste knäckebröd

1 plåt

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrö
0,5 tsk salt
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokande vatten
flingsalt att strö över

Blanda blanda blanda till en lös deg och tryck ut på ett bakplåstpapper. Ju tunnare desto bättre. Det täcker ett helt papper om man trycker ordentligt. 🙂
Strö över flingsalt.
Grädda 1 timme i 150 grader.
Låt brödet svalna och bryt sen i bitar.

Gott. Jag lovar.

 

8 tankar på “Knäckebröd

  1. Jamen gaaaaah!!! Det där knäckebrödet har jag knarkat sen i somras. Jag gör en sats varje vecka och sätter i mig helt hämningslöst. Godaste knäcket ever! Jag har lite pumpakärnor i mitt också. Gott.

  2. Bakade idag och det blev strykande åtgång direkt. Använde Jyttemjöl och strödde rosmarin och himalayasalt ovanpå.
    Tack för smartaste baktipset på länge! Underbart att slippa stå och kavla kakor.

Lämna en kommentar