Det där med kommentarer

Överallt kan man läsa om det nu. I bloggar och i mailkonversationer. Att kommentarerna håller på att försvinna. Att vi inte kommenterar i bloggar längre. Att man kan ha tusentals besökare på en dag (nåja, inte jag kanske men andra) men ändå inte få en enda kommentar på sitt inlägg.

Ja, jag märker skillnad. Jag håller med. Jag får inte en bråkdel så många kommentarer som förr.

Det är tråkigt att det är så.

Men vem är jag att gnälla över detta? Jag är inte ett dugg bättre själv. Tvärt om. Jag är sämst.

Jag läser lite färre bloggar nu för tiden. Och hänger inte lika mycket på nätet som förr. Men detta är inte den största anledningen för min del. Jag har nästan helt slutat att läsa bloggar i en dator. Jag läser nästan allt i telefonen nu för tiden. Är inte inne i en dator (hemma) varje dag ens. Inte ens var annan. Och att kommentera på bloggar genom mobilen är superjobbigt. Läsa bloggarna går utmärkt, men att skriva kommentarer är pilligt som sjutton.

Så av lathet gör jag det inte.

Sanningen är inte alltid vacker.

En annan orsak är att jag hänger mycket på Instagram. Där är det så enkelt att skriva hej och trycka like. Inte en massa lösenord, adresser och andra fält som måste fyllas i.

Det är min sanning. Kanske inte så vacker, men så ser det ut.

Jag funderar starkt på att bättra mig. För vill man ha en ändring måste man ju som bekant börja hos sig själv.

God måndag på er!

9 tankar på “Det där med kommentarer

  1. Där kanske är en del av förklaringen. Att man trycker gärna på en knapp för det går snabbt… Men skriva tar för lång tid.

    Jag läser också bara från mobilen. Datorn använder jag numer 1-2 gånger i månaden.

    Det tråkiga är att jag vill blogga och få kommentarer, det är ju nästan halva grejen, att få något tillbaka. Att hitta nya vänner eller att få några rader från dom man har.

    Jag gör som vanligt, skiter i hur andra gör och fortsätter kommentera. Förändra människor tror jag inte går, men förhoppningsvis blir andra glada av mina rader.

  2. Pingback: Kommentarer « mallans blog

  3. Ja, du har så rätt i det du skriver. Samtidigt blir jag arg på mig själv! Är jag så ‘busy’ att jag inte ens hinner lämna ett spår efter mig? Rusar jag verkligen igenom alla bloggar och konstaterar; ‘Jaha, så skriver hon i dag’ och sen inget mer. Ok, ibland har man inget att säga i anslutning till det som står skrivet kanske – men man kan ju bara säga hej åtminstone. Jag känner mig träffad och måste skärpa mig, verkligen. Men kanske är det tidens tecken? Du minns hemsidan, inte fick vi kommentarer på inlägg förutom i gästboken… då blev man glad över någon som sa hej utan särskild anledning. Och tänk då skrev man inte dagbok på samma sätt som nu heller… Man kunde inte heller trycka ‘Gilla’ eller någonting *ler*.

    Jag trycker ‘Gilla’ för mer kommentarer i bloggarna. Vi måste våga visa att vi hälsat på. Du bjuder ju faktiskt på dina ord och jag tar del av dem. Ge och ta med glimten i ögat.

    Nu ska jag skärpa mig 🙂

  4. Det känns överlag som att många har övergett bloggen för just Instagram och annat mer lättillgängligt. Rätt många av mina bloggkompisar har slutat blogga och hänger mest på Instagram/FB.
    Jag kan tycka att det är tråkigt för IG lämnar inte lika mycket utrymme för ordet. Och det är ju det jag gillar men många bloggar, bland annat just din.
    Jag har själv haft en rejäl bloggsvacka och även svacka när det gäller läsandet och kommenterandet, men det beror mer på att orken tog slut denna höst.
    Nu ser jag fram emot att pigga till mig under julledigheten och att läsa och skriva mer, både på min egen blogg och på andras.

  5. Håller med om att det är så mycket enklare att kommentera när man är på datorn än på telefonen – aldrig har jag såna prinskorvfingrar som när jag sitter och petar på telefonen! 😉 Jag skulle gärna följa dig på Instagram om det går för sig, själv heter jag Sunnyswede såklart! Kram/Vic

  6. Då lämnar jag ett litet spår efter mig 🙂 gillar din blogg väldigt mycket, för att den är både mysig, inspirerande och tänkvärd! Gillar att den är inspirerande på både ett djupare plan och på ett ”pyssel-plan”!
    Tack och hej! 😀

  7. Just det – det där med ”massa lösenord, adresser och andra fält som måste fyllas i” blir jag trött på även när jag är i datorn… fast, är jag inloggad på wordpress är du liiiite snabbare. Att jag kan vara så lat! I statistiken ser jag inte heller all som besöker… ibland kan man ju klura ut ungefär ven som läser – det brukar vara min far när jag ser att IP adressen är Umeå, oftast – men ibland, har jag märkt, syns inget IP alls. Det brukar vara dom som läser via mobilen, oftast.
    Men, kommentarer är så roliga att få. Då blir det en konversation, ungefär, och sådana är bäst när mer än en är med. 🙂

    Och jag är också helt inne på instagram – vilken rolig app!

  8. Jag skummar ofta bloggar lite snabbt. Sedan har jag oftast inget att kommentera, jag bara liksom kikar runt 🙂 Tassar runt lite.

    Men håller med om att det är lite tråkigt att kommentarerna försvinner…

  9. Jag tycker det är så synd att det skrivna ordet försvinner mer och mer. Det ska vara så korta rader… Sen bara helst en ”gilla” eller nått annat att trycka på.

    Det är alltid lika trevligt att få några rader då och då om inte annat.

    Önskar dig en fin fortsatt julledighet ♥

Lämna en kommentar