Virka ett pärlarmband

Här kommer mönstret som jag har lovat!

Du behöver tunt garn, små pärlor, en nål, en virknål och en sax.


Jag har använt Candy från Svarta Fåret. Det är tunt och finns i massa fina färger. Jag har läst någonstans att det är fint och går bra att virka med broderigarn. Det kan jag tänka mig.

Pärlorna (som jag använder) är från Panduro och du behöver pärlor som är ca 3 mm. Du behöver 50 pärlor för att göra ett armband som går ett varv runt handleden.

Beskrivningen visar hur du gör ett armband som räcker ett varv runt handleden. Vill du ha ett som räcker två varm dubblar du allt, tre varv tredubblar… osv.

Okej!

Let’s start! 🙂

Trä upp 50 stycken pärlor på garnet. (100 pärlor för dubbelt armband, 150 för tredubbelt…). Är det svårt att få igenom garnet genom pärlornas små hål kan man sätta lite lim i änden på garnet så att det blir hårt och inte fransar sig.

Lägg upp 53 stycken luftmaskor (103 för dubbelt, 153 för tredubbelt…).

Vänd arbetet och gör en smygmaska i andra maskan från virknålen. Fortsätt hela varvet ut.

(Smygmaska är som en vanlig maska till att börja med men när du dragit garnet genom maskan drar du den rakt igenom öglan på nålen utan att hämta nytt garn. Här finns en bra beskrivning om du behöver.)

Avsluta varvet med en luftmaska och vänd arbetet.

Virka en smygmaska i den främre maskbågen. Från och med nu alltid smygmaskor och alltid enbart i främre maskbågen. Hela armbandet virkas så.

Virka alltså en smygmaska i främre maskbågen (i den första maskan på varvet).

Trä sen fram en pärla och lägg den mot den virkade just virkade maskan. Den ska hamna mitt mellan den första och andra maskan.

Virka sen ytterligare en smygmaska i nästa främre maskbåge och trä fram nästa pärla… Pärlorna löper på garnet mellan maskorna kan man säga.

Det kommer att se ut som att pärlorna hamnar på baksidan av arbetet. Det är helt i sin ordning och precis så som det ska vara. Armbandet kan även bli lite snurrigt, vilket inte gör ett dugg. Det ordnar man till när allt är klart.

Forsätt hela varvet ut. En pärla, en smygmaska i främre maskbågen, en pärla, en smygmaska… osv. Avsluta med en luftmaska och sen vänder du arbetet. Här ska det sluta med att den sista maskan blir utan pärla. Skulle du ha en pärla över eller få två maskor kvar på slutet spelar det ingen som helst roll. Vem bryr sig? 🙂 Pärlor som blir över skjuter man bara framför sig resten av arbetet.

När du vänt arbetet virkar du smygmaskor i de främre maskbågarna hela varvet. Lite knepigt och pilligt kan det vara, men håll i pärlorna med nageln och vinkla arbetet mot dig så går det enklare…

När du virkat hela varvet ut har du två garnändar att fästa. Jag brukar fästa på undersidan av armbandet, där syns det inte när du har det på dig.

Är ditt armband krulligt? Dra lite i det så blir det rakare…

Dags att göra de två snoddarna som du knyter ihop armbandet med.

Klipp av en bit garn, ca 40 cm och trä upp på en nål. Trä garnet genom ena änden av armbandet. Så nära kanten du kan.

Dra sen ut ena änden av garnet så att armbandet hamnar i mitten av den långa snodden.

Stoppa i virknålet i ett hål strax intill snodden (inte i samma hål), även här så nära kanten som möjligt…

Använd den dubbla snodden som virkgarn och lägg upp 10 st luftmaskor.

Trä garnet genom den tionde maskan som för att fästa den och trä på en pärla.

Knyt en knut på snodden så nära pärlan du kan och klipp sen av garnet

Gör nu en likadan snodd i andra änden av armbandet och du är fääärdig! 🙂

Blev det snyggt?

Här kommer en liten snabbversion av mönstret för dig som är varm i kläderna.

1. Trä upp 50 st pärlor på garnet. (100 för dubbelt armband, 150 för tredubbelt…)
2. Lägg upp 53 st luftmaskor (103 för dubbelt armband, 153 för tredubbelt…)
3. Vänd arbetet och virka 52 stycken smygmaskor, Avsluta med en luftmaska. Vänd arbetet.
4. Virka en smygmaska i främre maskbågen i första maskan på varvet och trä sen fram en pärla som får hamna mellan den just virkade maskan och nästa smygmaska i nästa främre maskbåge.
Fortsätt likadant varvet ut. Sista maskan ska vara utan pärla. Avsluta med en luftmaska. Vänd arbetet.
5. Virka en smygmaska i främre maskbågen hela varvet.
6. Klipp av garnet och fäst trådarna.
7. Gör en 10 luftmaskor lång snodd i dubbelt garn i varje ände. Trä på en pärla sist på snodden och knyt en knut.

Voila.

Om du gör ett armband med hjälp av detta mönster och beskrivning skulle jag bli överlycklig om du ville visa mig det. Jag visar gärna upp era armband här i bloggen. Jag skulle typ tuppa av av lycka om ni gjorde det.

Frid.

* * * * * *
Länkar till besökare som gjort egna armband:
Anna
Luxxie
Caroline
Virkfantomen
Sofie
Emma
Homemade by Jenka

25 tankar på “Virka ett pärlarmband

  1. Tack för att du skrev ut mönstret! Har inget passande garn, så det måste införskaffas innan jag kan testa. Grunnar på om det skulle vara snyggt med ett bredare armband med flera rader med pärlor…. Tål att tänkas på.

  2. TACK för finfin beskrivning och vilka tjusiga armband, skall testas!! Kanske redan ikväll men då får det nog bli med indianpärlor, för det är allt som finns hemma för stunden…
    // Sandra

  3. Guuuud vad fint 🙂 Jag har precis virkat klart mitt första, men det lär bli fler! Och vilken tid du måste lagt ner på den kanonbra beskrivningen! Tummen upp för dig!! Kram Anna

  4. Å! sh***t vad jag blev sugen att virka armband!! Tusen, tusen tack! Precis den inspirationskick jag behövde idag! Stor kram!/ Sommarfröken

  5. Hej!
    Tack för din fina beskrivning- första gången för mig att pärlvirka men det gick toppen =) Jag har lagt ut bilder på mitt lilla armband på bloggen och länkat till dig – du får gärna kika in! Ta hand om dig! /Caroline

  6. Tack för beskrivningen! Jag gjorde ett i helgen som blev allt för stor åt mig, men idag rev jag upp det och gjorde om och nu e jag så nöjd! Synd att jag inte hade pärlor i passlig storlek för mitt garn hemma för nu vill jag ju göra fler, både i andra färger och annan längd 🙂
    Bild på mitt armband och länk till ditt inlägg finns här : http://marlenalina.blogspot.fi/2012/09/inga-ord.html

  7. Gillade armbandet så mycket att jag var tvungen att göra ett omedelbart. Har inte lagt upp det färdiga arbetet på min blogg eftersom den har gått lite i stå men det kanske kommer. Högg det närmaste materialet så det blev med rött Candy och lilagröna pärlor, bättre färgval kunde jag gjort men det var lika roligt att göra armbandet oavsett färg. Tack för tipset och beskrivningen!

  8. Pingback: Smygmaskvirkade pärlarmband « Handmade by JenKa

  9. Mitt ser inte alls ut som dina, trots att jag följt mönstret ditt. Men jag är nöjd ändå ;0)
    Tack för bra och enkelt mönster! /Users/jennythornwall/Pictures/iPhoto Library/Previews/2013/06/28/20130628-000341/Photo on 6-28-13 at 12.03 AM.jpg

  10. Hej
    Tack för fina instruktioner!
    Jag fick ihop mitt första armband! Pärlorna var kanske lite stora. Det blev snyggt med blått och grönt!
    Jätte bra förklaring!
    Antonia

  11. Pingback: Virkat Armband | Emmasalster

Lämna en kommentar